U3F1ZWV6ZTQxODgwMzU4Mzc0MTgxX0ZyZWUyNjQyMTc1MTQ5MzEyMQ==

مفهوم و اساسيات CPA

الدرس الاول: شرح مفهوم و اساسيات CPA لادخال 1000$ عائد شهرى

ماذا سوف نتعلم فى هذا الدرس؟؟

1-مفهوم كلمة CPA
2-مفهوم و ترجمة كل الرموز المتعلقة بمجال  ال CPA
3-فهم كيفية حساب ربحك من اى عرض CPA

بسم الله الرحمن الرحيم فى بداية الامر حابب اوضح لكم شكل مسار هذه الدوره و هى سوف تتم باذن الله على 7 موضوعات و هما :

  • شرح مفهوم و اساسيات ال CPA.
  • التعرف على بعض مواقع ال CPA و كيفية التسجيل بها .
  • كيفية اختيار عروض ال CPA الناجحة .
  • كيفية الاعداد و تجهيز الحملات للعروض المختارة .
  • شرح كيفية استخراج الإيملات الموجة و بأكثر من طريقة .
  • شرح برنامج SendBlaster 4 المدفوع لارسال الإيملات المستخرجة .
  • الحصول على سيرفر SMTP مجانى لارسال 40 الف إيميل .
  • طريقة تجاوز فلتر spam و وصول الرسائل inbox .



1-معنى و مفهوم كلمة CPA 


فى الاونة الأخيرة شاع مصطلح CPA و الربح من الانترنت و ترويج العروض و لكن يوجد الكثير منا يسمع كلمة CPA ولا يفهمها فما هى معناها ؟؟

CPA اختصار Cost Per Action و تعنى حرفياً التكلفة مقابل الفعل , بردو مش فاهم يعنى اية تكلفة مقابل فعل يعنى باختصار شديد حضرتك بتقوم بالترويج و الدعاية لحاجة معينة اى حد من العالم بيقوم بتنفيذ العرض بتاعك حضرتك بتاخد عليه فلوس.

2-الرموز المتعلقة بمجال ال CPA 

سوف نقوم الان بعرض كمية من الرموز و المصطلحات التى يجب ان تكون على دراية كاملة بها عند دخولك فى مجال ال CPA .

Campaign : حملة اعلانية

CPA : Cost per Action  ومعناها الدفع مقابل فعل محدد سواء تحميل او شراء منتج معين من خلالك
CPS : Cost Per Sale   ومعناها التكلفة المدفوعة لكل عملية شراء وهى تخص التسويق بالعمولة مثل امازون 


CPM : Cost Per Mile الدفع مقابل الظهور بمعنى المبلغ الذى ستحصل عليه مقابل ظهور الاعلان 

CTR : Click Through Rate و هى نسبة معدل النقر على الاعلان لمعرفة مدى كفائته و هل هو يجذب الناس ام لا 

CR : Converion Rate قياس معدل التحويل بمعنى كم واحد قام بشراء المنتج

CPL : Cost Per Lead التكلفة مقابل التسجيل سواء كان ايميل او رقم هاتف

CPC : Cost Per Click اى مقدار ما تدفعه فى حملاتك الاعلانية مقابل النقرة الواحد 
       يعنى بتشترى زوار بطريقة الدفع مقابل النقرة لتسويق عروض CPA 
      
EPC : Earnings Per Click       و تحسب ب (العمولة*عدد المبيعات) / النقرة الواحدة


نصيحة مجال التسويق لعروض CPA اصبح جدا صعب في الاونة الاخيرا نظرا للمنافسة و قوة الشركات الاعلانية اي اصبح من الصعب ان تجد من يتمم عروضك التي تروج لها لذلك قبل الدخول الي هذ المجال افضل التمكن من اساسياته لكي تواكب باقي المطورين في هذا المجال فعند اختيار العروض اول شيء تذهب اليه هو EPC  او الربح علي عدد النقرات او الارباح مقسومة علي عدد النقرات فهو العامل الذي يبين لك من اول نظرة نسبة الاربلاح في هذا العرض او هل هذا العرض قد نجح لباقي المسويقين اظن انك لم تفهم المقصود سوف اشرح لك الان :

3-حساب ربحك من اى عرض CPA

اى عرض عند ظهوره اول مرة على شبكة التسويق يكون EPC لة 0 لانه لم يسبق لاحد الدخول عليه  بيبتدى الناس تاخد العرض ده وليكن العموله بتاعته 1$ على كل واحد هيتمم العرض  فدخلت انت حضرتك و معجبكش العرض فقمت طالع و دخل الى بعديك و طلع بردو و فضلت القصة ماشية كدا فهنقول ان الى دخلوا 200 شخص .. 10 اشخاص بس هما الى تمموا العرض فهتبقى الحسبة ازااى ؟؟؟
(10*1$)/200 = 0.05    EPC  

زى ما انتوا شايفين كدا EPC للعرض دا قليل جدا فبلاش منوا و تبتدى تدور على عرض تانى احسن .





تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة